Waarom managers meer tijd aan coaching zouden moeten besteden!

Managers die geen tijd aan coaching besteden laten een belangrijke kans om talent te ontwikkelen en te behouden in hun organisatie liggen.

Dat stellen J.R Weinraub en J.hunt in hun artikel in Harvard Business Review van mei 2015.

Als Coach van executives en professionals herken ik dit zeer. Ik maak vaak mee dat professionals die heel loyaal begonnen zijn in een organisatie langzaam maar zeker het vertrouwen in hun leidinggevenden verliezen. Zolang ze goed functioneren is er weinig contact met de leidinggevende, of worden geplande gesprekken steeds maar afgezegd. Alleen als er iets niet goed gaat is er contact en dat is meestal minder plezierig en top down.

Veel managers lijken zich bij coaching niet comfortabel te voelen of ze denken er geen tijd voor te hebben.

Daarmee laten ze belangrijke kansen liggen!

4 redenen waarom managers meer tijd aan coaching zouden moeten besteden:

Weinraub en Hunt stellen dat managers die coaching gebruiken bij het leidinggeven dat doen omdat:

1. Ze coaching als een belangrijk instrument zien om hun zakelijke doelstellingen te halen. Coaching wordt gezien als een noodzakelijke activiteit. Zowel om nieuwe ideeën te ontwikkelen als om verschillende perspectieven te kunnen inzetten om de concurrentie voor te blijven.

2. Ze het belangrijk vinden dat hun werknemers zich kunnen ontwikkelen en meegroeien met de organisatie. Zij helpen hun medewerkers om nog beter te functioneren dan ze al doen. Getalenteerde medewerkers zullen het bovendien meer naar hun zin hebben als ze zich verder kunnen ontplooien

3. Ze oprecht geïnteresseerd zijn in hun medewerkers. Managers die coachen stellen veel vragen. Ze willen weten welke problemen hun medewerkers tegen komen en welke nieuwe kansen er in de markt zijn. Zij vinden het belangrijk daar samen op te kunnen reflecteren.

4. Ze een goed contact met hun werknemers willen opbouwen. Deze managers hechten minder aan hiërarchie, zij stellen zich meer op het standpunt dat er gezamenlijk een belangrijk doel bereikt moet worden.

Een coaching mindset

Leidinggevenden die een coaching mindset willen krijgen kunnen zich ontwikkelen door zelf een coach te zoeken. Zij kunnen ervaren hoe het is om gecoacht te worden en wat goed werkt en wat niet.

Daarnaast is het belangrijk coach competenties te leren. Zie hiervoor ons boek “de 11 coach competenties in woord en beeld”, waar coach competenties beschreven en gedemonstreerd worden. Dat kan ook door het volgen van een professionele coach opleiding.
CoachingSchool.Amsterdam (Incompany) en RINO coachen als professie.

Het belangrijkste is een coaching mindset.

Zie hiervoor ook het blog van Annemarie van der Meer “Coachingscultuur: ‘Nice to Have’ of Strategisch Voordeel?”

Of zoals Weinraub en Hunt stellen:
“The mindset should be focused on the people you are coaching. Always remember the main principle: coaching is about them, not about you”

Deze blog is een bijdrage van Marianne van der Pool, MCC

nooit-meer-werken-marianne-van-der-poolCoachingspsycholoog Marianne van der Pool werkt sinds 1997 als executive coach. Haar cliënten zijn werkzaam in hoger en top management. Ook coacht zij professionals die hun leiderschapskwaliteiten willen verbeteren. Daarnaast is zij hoofddocent bij de RINO Amsterdam in de leergang voor Coachen als Professie (ICF ACTP) en Professioneel Coachen voor bestuurders in de zorg. Zij is internationaal assessor voor de ICF.

mcc-cl-144


Heeft u of uw organisatie interesse in een in-company workshop of opleidingstraject, waarbij leidinggevenden hun coachingsvaardigheden versterken en indien gewenst ook een ICF certificering kunnen behalen? Stuur ons een e-mail: info@coachingschool.amsterdam. U krijgt van ons dan uitgebreidere informatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *